april 25, 2017

FARVESKALA | Design af en farveskala

At arbejde med farver

At design og vælge farver kan lyde som en nem opgave. Men faktisk grundlægger det et helt erhverv i sig selv at være farveuddannet og farvekyndig. Farvenavigation vinder frem som disciplin, da farver kan hjælpe med at gøre design utrolig intuitivt. Tænk på vores S-tog-netværk som et eksempel. Ja, sågar lyskurven! Det kræver en smule tid at sammensætte den helt rigtige farveskala. Dernæst kræver det også teknisk forståelse. Farverne breder sig nemlig ud over en masse koder som ændrer sig afhængigt af, om vi er på skærm (RGB) eller på tryk (CMYK / Pantone). Når vi arbejder specifikt med farveskalaer, gennemarbejder vi derfor farverne, så de er kontinuerlige på alle platforme.

Hvornår skal man investere i en farveskala?

Produkterne som du ser i dette indlæg skulle bruges til at separere forskellige kategorier af teknologier i en workshop. Når de bliver implementeret, giver de en skarp opdeling og tilføjer emotionelle lag til, hvad de repræsentere. Det er også netop her, at vi anbefaler at man investere i farver: Når man har med kategorier, lister, forskelligheder og navigation at gøre.

 

  

 

Denne farveskala

Denne farveskala spænder bredt i farver, da der var behov for en skarp opdeling. Man kan også design farveskalaer som er monokrome og langt mere organiske. Dette ofte for at ramme et bestemt koncept og en bestemt følelse. Denne farveskala navngiver fx farverne ud fra, hvad der gav inspirationen til dem: KARTON NR.4, VELOUR BLEU, SUNFLOWER, VITAMINA, MUZEUM, STAMINA, BAZAAR, VIRTUAL OCEAN, ANONYMO GRIS og MOS. Farverne grundlægger altså ligeledes et kreativt rum.

 

Produkt: En trykt pallette som rettesnor

Når farverne er nøje udvalgt og kombineret, sætter man dem i et systematisk hierarki og designer et farvekort. Dette kan bruges til at ensrette dine fremtidige produkter. Her står vejledning, koder og idéer til brugen af farverne.