close
december 5, 2016

VALG AF FONT/SKRIFTTYPE ER MEGET VIGTIGT – HVORFOR?

Font-grafisk-design-formgivning-444

1. DEL – Oprids – Hvorfor er fonte og skrifttyper vigtige i grafisk design?

  • Troværdighed – Forstår man at skabe synergi mellem font og kontekst (modtager, medie) skabes troværdighed.
  • Funktionalitet – Skrifttypen er meget vigtig for funktionalitet i medier. Er det et teksttungt medie, fx en avis eller en bog, skal skrifttypen være læsevenlig og have fødder, så bogstaverne nærmest glider sammen og føles behageligt for øjet. Skal skrifttypen bruges på en skærm eller som rubrik, kan det være en fordel at vælge en uden fødder (sans serif) for at skabe mere tydelighed, kreativitet og fokus.
  • Stil og stemning – Skrifttyper kan bidrage med æstetik i form af at appellere til en bestemt stemning.
  • ‘Unikhed’ og identitet – Man kan skabe sin egen font til sit firma, sit projekt, sit brand etc. De kan koste mange millioner men har også enorm magt. De store stærke brands kan man gætte, udelukkende på deres skrifttype. Prøv fx denne quiz og opdag, hvor meget styrke disse brands fonte har: http://www.sporcle.com/games/xxDUNE/fabulous_fonts.

 

2. DEL -EN HISTORIE OM EN SKRIFTTYPE OG ET MISLYKKET STYKKE GRAFISK DESIGN

Et hold fysikere har forsket 45 år og har opdaget en vigtig partikel, som vil revolutionere den måde, som vi laver videnskab på. De skal offentliggøre deres fund af den såkaldte Higgs partikel i en præsentation og forventer en global interessebølge. Der sker dog det modsatte. Hvorfor? Ingen var i tvivl. De brugte den forkerte skrifttype til præsentationen, nemlig Comic Sans. Al troværdighed faldt til jorden og man placerede forskernes arbejde i bås med børnemedier og komik.

 

Font-grafisk-design-formgivning-666

3. DEL – SKRIFTTYPERS MAGT OG BETYDNING I GRAFISK DESIGN

Så selvom skrifttyper, også kaldet fonte, ikke just kan synes som noget særligt betydningsfyldt, så har det utrolig meget magt. Man kan sige, at det på en mere passiv måde har utrolig indvirkning på, hvordan vi opfatter afsenderen af det medie, som vi nu sidder med. Og suverænt største betydningspunkt er… troværdighed. Skrifttyper ligger fundamentet for, hvor seriøst vi netop tager afsenderen og det er enormt interessant. For vi kan umiddelbart ikke analysere hvorfor. Vi forstår ikke rigtig, hvorfor vi føler noget for skrifttypen. Men vi ved udmærket, hvordan vi føler. Og akademisk kan man bevise, at det har kæmpe indflydelse. Information skriver historien om en universitetsstuderende, som får sit gennemsnit til at stige, blot ved at ændrer skrifttypen i hans opgaver:

”Han afleverede gennem seks semestre 52 essays og fik et gennemsnit på ni. Mod slutningen af sidste semester begyndte hans gennemsnit at stige. Renaud havde ikke ændret sin indsats i skolen bemærkelsesværdigt – formentlig, mente han, tilbragte han endda kortere tid med sine essays nu, end han havde gjort tidligere. Men én ting havde han ændret: Skrifttypen, han brugte til sine essays. To gange endda. Renaud gik tilbage og kiggede på sine karakterer og de forskellige typografier, han havde brugt til sine opgaver. De var afleveret i tre forskellige skrifttyper: Times New Roman, Trebuchet og Georgia. 11 essays med Times New Roman havde fået et gennemsnit på 10, 18 essays med Trebuchet havde et gennemsnit på 9, og 23 essays med Georgia havde et gennemsnit på 11.”

Læs hele artiklen her: https://www.information.dk/kultur/2013/06/skrifttype-siger-mere-1000-ord.

(Information, 25. juni 2013).

En blog om grafisk design - Grafisk Formgivning

Skrevet af: Daniel fra Grafisk Formgivning

Kontakt os nu