Visuel identitet er en overordnet betegnelse for de grafiske elementer som tilsammen udgør en virksomheds visuelle profil. Det er et koncept som indeholder (ensretter) logo, skrift, farver, navnetræk og alle andre grafiske elementer. Det sikrer en bestemt oplevelse af dit brand, fordi modtageren får bestemte følelser – deraf også navnet ’visuel identitet’. Når man har fået lavet en visuel identitet, bruger man den i alle virksomhedens produkter: website, breve, tryk, emballage, billeder, ikoner og i al markedsføring. For at sikre konceptets ensartethed, laver vi som grafiske designere en designmanual. Den fortæller præcis, hvor og hvordan man skal bruge de grafiske elementer.
En visuel identitet er en investering og er uundværlig, hvis man vil skabe:
Designmanualen er et dokument som præsenterer den visuelle identitet og dernæst vejleder i, hvordan man sikrer sig, at den bliver brugt ordentligt. Den skal skabe en rød tråd (konsistens), så man får mest udbytte af sin investering. Designmanualen fortæller informationer som farvekoder, margener, hvornår man skal bruge hvilken udgave af logoet og hvor man skal placere det. Designmanualen tager højde for den enkelte virksomheds type og behov.